Vi må spise mindre salt

Vi må spise mindre salt

Nordmenn spiser dobbelt så mye salt som anbefalt. Mange er klar over at høyt saltinntak kan medføre helserisiko, men få er oppmerksomme på eget inntak.

– Det er en direkte og doseavhengig sammenheng mellom saltinntak og høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk øker risikoen for hjerte- og kar-sykdommer. Hjerte- og karsykdommer er den vanligste dødsårsaken i befolkningen. Høyt blodtrykk er en av de viktigste risikofaktorene for redusert folkehelse i Norge, sier Helsedirektør Bjørn Guldvog.

– Det er viktig at folk er klar over den helserisikoen høyt saltinntak representerer. 

Vil vise hvordan

En tredel av oss har høy oppmerksomhet på eget saltinntak. Like mange er i liten eller ingen grad oppmerksomme på hvor mye salt de spiser.

 

Mens 93 prosent vet at det å spise for mye salt kan ha negative helsekonsekvenser, er det fire av ti som ikke vet at høyt inntak av salt kan føre til høyt blodtrykk.

 

Funnene fremkommer i en ny nordisk undersøkelse om salt utført i Norge, Sverige, Danmark og Island av YouGov.

 

Tallene viser også at befolkningen er lite kjent med anbefalt daglig mengde salt, som ligger på en snau teskje.


– Folk flest har ikke noe forhold til gram og mengde salt, sier Guldvog. – Det er heller ingen målsetting at vi skal måle og veie alt vi spiser. Derfor vil vi i høst jobbe med å øke kunnskapen om  saltkilder og helsekonsekvenser, og vise hvordan man enkelt kan være oppmerksom på saltet når man handler og når man lager mat hjemme.

 

Vet ikke at vi spiser for mye salt

På spørsmål om hvor mye salt man selv tror man spiser, svarer 30 prosent at de spiser omtrent så mye salt som det anbefales. Omtrent en fjerdedel tror de spiser litt mer, og en fjerdedel tror de spiser mindre.

 

– Mange tenker nok at de har et lavt inntak dersom de ligger unna fast food, potetgull og annen salt snacks. Men mye av den «vanlige» maten er store kilder til salt uten at folk er klar over det, sier Guldvog.

 
 

Industribearbeidet mat står for mesteparten – etterspør varer med mindre salt!

70-80 prosent av saltet vi får i oss kommer fra industribearbeidete matvarer som kjøttvarer, ost, brød og snacks.

 

Undersøkelsen viser at tre av fire angir industrielt bearbeidete matvarer som hovedkilde til salt i kosten, og 61 prosent tror at de vil spise mindre salt dersom industrien senker innholdet.


– Vi samarbeider godt med bransjen om reduksjon av salt. Det er mange som trekker i samme retning, og viljen til å få ned saltinnholdet er stor. Det er viktig for produsentene å få signaler om at forbrukerne ønsker en reduksjon. Neste gang du er i butikken, les på pakken. Og spør betjeningen om det finnes alternativer med mindre salt, avslutter Guldvog.

Hovedfunn fra undersøkelsen 

  • 32 prosent er i stor eller svært stor grad oppmerksomme på saltinnholdet i maten de spiser. 31 prosent er i liten eller ingen grad oppmerksomme på det.

  • På spørsmål om hvor mye salt det anbefales at vi spiser, svarer 49 prosent «Vet ikke», og 34 prosent angir galt svaralternativ. 18 prosent angir riktig mengde (5-6 gram/en snau t-skje)

  • 30 prosent tror selv de spiser omtrent så mye salt som det anbefales. 22 prosent tror de spiser litt mindre enn anbefalt mengde. 44 prosent tror nordmenn generelt spiser mye mer enn anbefalt, og 37 prosent tror nordmenn spiser litt mer

  • 75 prosent tror at hovedkilden til salt i kosten er industri bearbeidet mat

  • På spørsmål om hvilke av de følgende sykdommer et høyt saltinntak øker risikoen for, svarer 64 prosent hjerte- og karsykdommer og 62 prosent høyt blodtrykk. 11 prosent svarer kreft. 21 % svarer at de ikke vet hvilke sykdommer høyt saltinntak kan føre til. 

  • 64 prosent forsøker av og til, ofte eller bestandig å senke saltinntaket sitt. 50 prosent av dem som forsøker å senke inntaket, sier at de gjøre det ved å redusere saltet i matlagingen. 17 prosent svarer at de leser næringsdeklarasjon på emballasje for å få ned saltinntaket

  • 61 prosent tror det vil bli enklere å spise mindre salt dersom industrien senker saltinnholdet i maten


 

Små grep for mindre salt

  • Det meste av saltet får vi fra industribearbeidet mat. Derfor kan det å lage mat fra bunnen av kan ha mye å si for å redusere saltinntaket.

  • Se etter Nøkkelhullsmerket når du handler. Matvarer merket med nøkkelhullet inneholder gjerne mindre salt enn andre matvarer av samme type.

  • Bruk råvarer eller bearbeidede varer med lite salt.

  • Saltinnholdet i ferdigmat kan "tynnes ut" ved å tilsette for eksempel mer grønnsaker og poteter.

  • Smak på maten før du griper etter saltbøssa når du lager mat og ved bordet. Tilsett salt litt av gangen. Ofte kan du bruke mindre salt enn det som står i oppskriften.

  • Ønsker du å sette mer smak på maten du lager? Istedenfor salt kan man bruke sitron, pepper, og ulike typer eddik, som hvitvins- eller kryddereddik og balsamico.

  • Maten kan også smaksettes med friske urter eller urtekrydder som oregano, basilikum og persille. Løk, hvitløk, chili og grønnsaker med sterk egensmak (for eksempel paprika, tomat) fremhever også smaken hos andre råvarer.

  • Vær obs på saltinnholdet i produkter som buljong, soyasaus, østerssaus, parmesan, blandingskryddere.

  • Bruk rent vann som tørstedrikk. Vann fra springen inneholder ubetydelige mengder, mens noen typer mineralvann kan inneholde betydelige mengder (1 gram salt per liter/0,4 gram natrium per liter).

  • Bruk av salt er ofte en vanesak, men behovet for salt kan reduseres! Prøv å kutte ned på saltet en periode og se om behovet for salt i maten blir mindre.

 
Hentet fra: Helsedirektoratet.